Τί είναι το bookstagram; 10 συμβουλές!

Στον λογαριασμό μου στο instagram (pythagoreio_thewrima) δέχθηκα αυτούς τους μήνες πάνω από 40 μηνύματα που με ρωτούσαν πώς μπορούν να δημιουργήσουν έναν λογαριασμό σχετικά με τα βιβλία, πώς μπορούν να προσεγγίσουν εκδοτικούς οίκους για να τους στείλουν βιβλία καθώς και πόσο εύκολο είναι να διαχειρίζεσαι καθημερινά έναν τέτοιο λογαριασμό.Πριν προλάβετε να απαντήσετε στην τελευταία ερώτηση διαβάστε τη συνέχεια του κειμένου μου.

Θεωρητικά ενώ έχω έναν χρόνο τον λογαριασμό μου στο instagram, τυπικά την πρώτη φωτογραφία με βιβλίο την ανήρτησα γύρω στον Μάρτιο του 2018. Δεν υπολόγιζα να συνεχίσω να αναρτώ φωτογραφίες με τέτοιο περιεχόμενο καθώς κυρίως δημοσίευα quotes και αποσπάσματα από τα άρθρα της σελίδας μας στο facebook(Πυθαγόρειο Θεώρημα). Όταν παρατήρησα πως τα σχόλια κάτω από τη φωτογραφία ήταν αρκετά και πως μπορούσα να εκφράσω την άποψη μου για έναν τομέα που λατρεύω κι αυτή να έχει ανταπόκριση, τότε σκέφτηκα να το συνεχίσω.

Το «bookstagram» θεωρείται ουσιαστικά ένας λογαριασμός που αφορά αμιγώς αναρτήσεις βιβλίων,όπου ο διαχειριστής του αναρτά φωτογραφίες τους γράφοντας ταυτόχρονα και τις κριτικές του. Αυτός ο πολύ απλός ορισμός αποδείχθηκε πιο σύνθετος για εμένα με αποτέλεσμα να μην γνωρίζω ορισμένες φορές πώς να διαχειριστώ τον λογαριασμό μου σε συνδυασμό με τη δουλειά μου.Γι’αυτό ας δούμε ορισμένες «συμβουλές»  του bookstagram που έμαθα κατά την πορεία αυτών των μηνών:

1)Να γράφεις την αλήθεια για το βιβλίο που διάβασες.

Είναι δύσκολο να σου έχει στείλει ένας εκδοτικός κάποιο βιβλίο δωρεάν για να το «προωθήσεις» κι εσένα να μη σου αρέσει καθόλου. Ωστόσο υπάρχουν πάντα θετικά στα βιβλία είτε συνολικά υπερτερούν είτε όχι. Η ευγένεια εξάλλου είναι πάντα απαραίτητη, οπότε θεωρητικά οφείλεις να «χρυσώσεις το χάπι».Προφανώς να μη πεις ψέματα αλλά να γράψεις πέρα από όλα τα αρνητικά και ορισμένα θετικά στοιχεία του βιβλίου. Αν κάποιος διαβάσει όλες μου τις κριτικές θα καταλάβει ποια όντως με ενθουσίασαν και ποια όχι τόσο.

2)Να είσαι παρών/ούσα.

Αν θέλεις σίγουρα να υπάρχει αλληλεπίδραση στον λογαριασμό σου οφείλεις να αναρτάς σχετικά συχνά φωτογραφίες (σίγουρα 1 στις δυο εβδομάδες). Επίσης είναι αναγκαίο να απαντάς (αν όχι σε όλα) στα περισσότερα σχόλια κάτω από τις φωτογραφίες σου αλλά και σε ανθρώπους που σε ρωτούν σχετικά με τα βιβλία, ποια να επιλέξουν, αν έχεις διαβάσει αυτό που θέλουν να αγοράσουν κ.τ.λ. Οι καιροί είναι δύσκολοι οπότε η τιμή των 15-20 ευρώ για ένα βιβλίο θεωρείται από πολλούς υψηλή.Οπότε άνθρωποι σε εμπιστεύονται για να αγοράσουν αυτό που εσύ προτείνεις. Έχεις ευθύνη αλλά μη ξεχνάς το υποκειμενικό κριτήριο πάντα.

40110853_336493456894385_6396320212102152192_n

3)Καλή επαφή με το mail σου 

Οι εκδοτικοί οίκοι θα σε ρωτούν για την πορεία των διαγωνισμών σου, εσύ θα πρέπει να στέλνεις τα ονόματα τους, να επιλέγεις τα μελλοντικά βιβλία για βιβλιοκριτική καθώς και να τους στέλνεις(αν έχεις ιστοσελίδα την κριτική σου για το βιβλίο τους).Επίσης θα ξεκινήσουν να σου στέλνουν και άνθρωποι από άλλες εταιρίες για πιθανές συνεργασίες ή ακόμη και συγγραφείς που θέλουν να σου στείλουν το βιβλίο τους για να το διαβάσεις και να γράψεις την άποψη σου. Οπότε οφείλεις να το παρακολουθείς συχνά.

4)Γνώρισε τους άλλους bookstagrammers

Δεν τίθεται κανένα είδος ανταγωνισμού (από τους περισσότερους τουλάχιστον).Είναι άνθρωποι που ενδιαφέρονται για τα βιβλία, θα σου στέλνουν την άποψη τους, θα συζητάτε γενικά σχετικά με αυτόν τον τομέα και θα αντιληφθείς πως υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι άνθρωποι, που αγαπούν τα ίδια με εσένα, χωρίς καν βέβαια να τους γνωρίζεις (προσοχή σε περίεργα μηνύματα -μη bookstagrammers-). Είναι όμορφο να τους επαινείς για τη δουλειά τους, να σχολιάζεις στις φωτογραφίες τους, γιατί προσπάθησαν όπως κι εσύ, να διαβάσουν ένα βιβλίο να τραβήξουν μία καλή φωτογραφία ώστε εσύ εκ των προτέρων να αντιληφθείς αν ένα βιβλίο αξίζει ή όχι(πάντα με υποκειμενικά κριτήρια).Γίνεστε «διαδικτυακοί φίλοι» όσο περίεργο κι αν ακούγεται αυτό.

40028801_308503106582339_3570928722921914368_n

5) Προσπάθησε να βγάζεις όμορφες φωτογραφίες

Προφανώς δεν είμαστε φωτογράφοι, ούτε και μοντέλα. Οπότε είναι δύσκολο να βρεις το σωστό μέρος, με το σωστό βιβλίο (που θα τύχει να έχεις μαζί σου), τον σωστό φωτισμό και τον σωστό άνθρωπο δίπλα σου για να σε βοηθήσει να βγάλεις μία φωτογραφία. Σίγουρα οι καθαρές λήψεις και όχι οι πολύ σκοτεινές ή θολές θεωρούνται από πολλούς καλύτερες και προσελκύουν τους πιθανούς ακολούθους σου. Το θέμα των φωτογραφιών το θεωρώ το πιο δύσκολο. Πρέπει να υπολογίσεις την ημερομηνία που θα τελειώσεις το βιβλίο, να βρεις ένα σωστό concept για να το αναρτήσεις σχετικά σύντομα και φυσικά το μέρος και τον χρόνο για να βγάλεις τη φωτογραφία.

6)Μην αργείς πολύ να γράψεις την κριτική σου

Οι εκδοτικοί οίκοι σού στέλνουν ένα βιβλίο (συνήθως καινούργιο) προκειμένου να το προωθήσεις με τον δικό σου τρόπο. Οπότε αν εσύ αργήσεις 2 μήνες να ολοκληρώσεις ένα βιβλίο, δε θα είσαι ίσως η προτεραιότητα τους (το έχω ζήσει).Ωστόσο είμαστε άνθρωποι, με τις δικές μας υποχρεώσεις, προβλήματα, ζωή.Δεν είμαστε μηχανές ανάγνωσης. Αντιμετώπισα ήδη μία φορά το ίδιο πρόβλημα, όταν λόγω της δουλειάς μου, δεν είχα την ψυχική αντοχή να διαβάσω.Κόλλησα. Οπότε χρειάστηκα χρόνο για να ηρεμήσω και να συνεχίσω, με αποτέλεσμα πολλές αναρτήσεις-κριτικές να παραταθούν.

40143721_996556583850397_7259595109451169792_n

7)Μην ασχολείσαι με τους unfollowers και τους αριθμούς

Ο λογαριασμός που έχεις δημιουργήσει είναι σίγουρα δικό σου δημιούργημα και οφείλεις να αισθάνεσαι περήφανος/η γι’αυτό. Κατανοώ πως ζούμε στην εποχή των αριθμών όπου κρινόμαστε από τη ζυγαριά μας,τον βαθμό μας, τον αριθμό στα likes-προβολές-followers μας αλλά αυτό μπορεί να σε φθείρει. Δε χρειάζεται να αγχώνεσαι για πιθανούς ανθρώπους που θα σταματήσουν να σε ακολουθούν. Ο καθένας είναι ελεύθερος να επιλέξει αν θέλει να βρίσκεσαι στη λίστα του ή όχι. Μην το παίρνεις προσωπικά. Μπορεί το είδος των βιβλίων που διαβάζεις να μη συνάδει με το δικό του, μπορεί να σε βλέπει πιο ανταγωνιστικά, μπορεί απλώς να σε ακολούθησε για έναν διαγωνισμό και μετά να μην ήθελε να διαβάζει για βιβλία. Όλα δεκτά και σεβαστά.

8)Δημιούργησε ένα blog ή μία ιστοσελίδα

Οι περισσότεροι bookstagrammers που ξέρω έχουν τη δική τους προσωπική σελίδα. Το θεωρώ πιο βοηθητικό να έχεις περισσότερο «χώρο» ώστε να εκφράζεις την άποψη σου και να παραπέμπεις τους αναγνώστες σ’αυτή παρά να γράφεις κείμενα εκτενή στο instagram. Μη ξεχνάς πως το τελευταίο δημιουργήθηκε για την εικόνα όχι για το κείμενο. Οπότε οι περισσότεροι χρήστες δεν θα μπουν στη διαδικασία να διαβάσουν ολόκληρη την κριτική σου.

9)Μετάτρεψε τον λογαριασμό σου σε δημόσιο-εταιρικό.

Το μοναδικό αρνητικό στοιχείο είναι σίγουρα το αν θέλεις να δείξεις το πρόσωπο σου ή όχι. Είχα μεγάλο άγχος και φόβο. Ο τελευταίος επιβεβαιώθηκε όταν ένας λογαριασμός ανήρτησε τη δική μου φωτογραφία σε μία αντίστοιχη σελίδα για βιβλία. Ευτυχώς δεν φαινόταν το πρόσωπο μου αλλά αισθάνεσαι πως είναι ένας είδος «ψυχολογικού βιασμού»καθώς κάτι που σου ανήκει σου το παίρνουν.Προσοχή!Ωστόσο θεωρώ πως ένας λογαριασμός λίγο πιο «προσωποκεντρικός» από πολλούς θεωρείται οικείος καθώς δεν βλέπει μόνο ένα βιβλίο σε ένα χώρο αλλά πού και πού και τον αναγνώστη του. Το εταιρικό προφίλ επίσης θα σε βοηθήσει με τα στατιστικά της σελίδας σου, θα παρακολουθείς δηλαδή ποιες μέρες και ώρες αλληλεπιδρούν κυρίως οι ακόλουθοι σου και ποια post είναι πιο δημοφιλή από άλλα (Δώστα σημασία).

10)Αποφάσισε τη γλώσσα με την οποία θα γράφεις τις κριτικές σου.

Είναι καλό να γράφεις μόνο σε μία γλώσσα τις κριτικές ή τα σχόλια σου κάτω από τη φωτογραφία. Είναι περίεργο δηλαδή σε κάθε φωτογραφία να χρησιμοποιείς μία ελληνικά και μία αγγλικά. Καταστάλαξε. Εγώ γράφω την κριτική μου μόνο στα ελληνικά. Θεωρείται σίγουρα αρνητικό. Μου έχουν στείλει άνθρωποι μήνυμα (θυμάμαι το πρώτο ήταν από την Τσεχία, μία bookstagrammer)όπου μου γράφουν πως ενώ τους αρέσουν οι φωτογραφίες μου δεν μπορούν να με ακολουθήσουν ή να μου γράψουν σχόλια γιατί δεν καταλαβαίνουν τί γράφω. Αυτό προφανώς και επηρεάζει τον αριθμό των ακολούθων γιατί τα ελληνικά είναι μία δύσκολη γλώσσα, με το δικό της αλφάβητο,που τη μιλούν ελάχιστα άτομα. Εγώ όμως την προτιμώ. Δεν ήθελα ούτε στα αγγλικά ούτε στα γαλλικά που γνωρίζω να γράψω την κριτική μου γιατί από μετάφραση σε μετάφραση το βιβλίο αλλάζει. Για εμένα καλύτερη λύση θα ήταν να γράφεις την κριτική σου ανάλογα με τη γλώσσα του βιβλίου(π.χ διαβάζεις ένα αγγλικό τότε στα αγγλικά, ένα ελληνικό στα ελληνικά).

Αυτές ήταν οι συμβουλές μου. Προφανώς τις γράφω σύμφωνα με όλα όσα αντιμετώπισα εγώ αυτούς τους μήνες που έχω έναν τέτοιο λογαριασμό.Δε σημαίνει ότι είναι και οι σωστές. Ελπίζω αρκετοί bookstagrammers να σχολιάσουν κάτω από τον σύνδεσμο γράφοντας και τις δικές τους ώστε να έχεις μία ποικιλία πριν ξεκινήσεις.

Η αλήθεια είναι ότι το λεγόμενο «bookstagram» με δυσκόλεψε πολύ περισσότερο απ’όσο υπολόγιζα. Ήταν δύσκολο να το συνδυάσω με τη δουλειά μου αλλά και με την καθημερινότητα μου. Τα θετικά που αποκόμισα ήταν πραγματικά περισσότερα. Το αγάπησα. Οπότε θα συνεχίσω για όσο μπορώ να αναρτώ την άποψη μου για τα βιβλία, να θαυμάζω υπέροχες φωτογραφίες άλλων λογαριασμών και να μπορώ να κάνω διαγωνισμούς γιατί όπως προανέφερα ακόμη και 10-15 ευρώ είναι πολλά για πολλούς ανθρώπους στη χώρα μας. Οι λογαριασμοί στην Ελλάδα δεν είναι και τόσοι πολλοί (εννοώντας αυτούς που αναρτούν καθαρά και μόνο βιβλία), οπότε αν το σκέφτεσαι, αν έχεις χρόνο κι αν λατρεύεις τα βιβλία δημιούργησε τον λογαριασμό σου και είμαι σίγουρος πως οι περισσότεροι bookstagrammers θα σε ακολουθήσουν για να μπεις στην «παρέα» τους.

Γράφει ο Ελευθεριάδης Πυθαγόρας.

Βρείτε μας στα social media= instagram pythagoreio_thewrima, facebook= Πυθαγόρειο Θεώρημα.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s